Als u begeleiding of behandeling bij Sensus overweegt, dan heeft u misschien ook een aantal hele praktische vragen. Hoe zit het met aanmelden? Wordt de zorg van Sensus vergoed? Wat als ik niet tevreden ben? Hoe is Sensus te bereiken?

Wachttijden

Wij werken zoveel mogelijk zonder wachtlijst, dit lukt echter niet altijd. Sensus probeert zich altijd minimaal aan de Treeknormen te houden. De Treeknormen houden in dat de maximale wachttijden tot de intake 4 weken bedragen, tot de diagnose (adviesgesprek) eveneens 4 weken en tot de aanvang van de zorg 6 weken. In de praktijk zijn de wachttijden vaak minder lang. Hieronder wordt altijd een up-to-date overzicht gegeven van de wachttijden. De wachttijden zijn uitgesplitst in verschillende stappen. In de praktijk zult u echter merken dat tijdens het intakegesprek direct het volgende gesprek zal worden gepland, doorgaans één of twee weken. Wanneer de wachttijden in de toekomst onverhoopt langer worden, zal met u worden gekeken of in de omgeving een alternatief beschikbaar is.

BGGZ (per 02-02-2021)
Let op: Neem altijd eerst contact op met de praktijk om te overleggen of wij u passende hulp kunnen bieden.
Heeft uw huisarts de verwijzing ingestuurd via ZorgDomein? Neem ook dan altijd zelf contact met ons op.

Corona: de sessies vinden nog steeds face-to-face plaats, met een aantal afspraken. Op deze pagina kunt u meer informatie vinden over de maatregelen.

De wachttijd tot het eerste intakegesprek bedraagt:
Heenvliet: Ongeveer drie weken.
Nieuw-Beijerland: Ongeveer twee weken.
Na het intakegesprek is geen wachttijd tot het vervolg.

De tijd tussen het eerste intakegesprek en het adviesgesprek/start van de behandeling bedraagt:
Heenvliet: 1-2 weken
Nieuw-Beijerland: 1-2 weken

De wachttijden zijn voor alle klachten/stoornissen gelijk. Bij aanmelding wordt de afspraak voor de intake direct gepland en na afloopt van het intakegesprek wordt het adviesgesprek gepland wanneer er indicatie is voor behandeling in de BGGZ. Dit wordt (bijna) altijd met u besproken tijdens het intakegesprek.

SGGZ 
U kunt weer terecht in Heenvliet met een verwijzing voor de SGGZ. Dit verloopt niet via Sensus. Mijn collega Annelies van Wijngaarden, psychotherapeut, biedt deze behandelingen aan. Neem contact op met Annelies voor meer informatie over de wachttijden en aanmelden via haar website. Zij is ook werkzaam in Schiedam.

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met ons, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraar gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).

Wanneer de wachttijd tot het intakegesprek langer is dan vier weken zal ik u, in overleg, verwijzen naar een collega in de regio. Wanneer de wachttijd tussen het intakegesprek en de start van de behandeling langer is dan vier weken, zullen wij met u overleggen of u liever bij een andere praktijk in de regio wilt starten. Bij een wachttijd langer dan 10 weken zullen wij u verwijzen naar een collega in de regio.