Als u begeleiding of behandeling bij Sensus overweegt, dan heeft u misschien ook een aantal hele praktische vragen. Hoe zit het met aanmelden? Wordt de zorg van Sensus vergoed? Wat als ik niet tevreden ben? Hoe is Sensus te bereiken?

Wachttijden (per 18-12-2023)

Wij werken zoveel mogelijk zonder wachtlijst, dit lukt echter niet altijd. Sensus probeert zich altijd minimaal aan de Treeknormen te houden. De Treeknormen houden in dat de maximale wachttijden tot de intake 4 weken bedragen, tot de diagnose (adviesgesprek) eveneens 4 weken en tot de aanvang van de zorg 6 weken. Dit betekent dat de totale maximale wachttijd tot aanvang van zorg maximaal 14 weken zou mogen zijn. In de praktijk zijn onze wachttijden vaak minder lang. Hieronder wordt altijd een up-to-date overzicht gegeven van de wachttijden. De wachttijden zijn uitgesplitst in verschillende stappen. In de praktijk zult u echter merken dat tijdens het intakegesprek direct het volgende gesprek zal worden gepland, doorgaans één of twee weken. Wanneer de wachttijden in de toekomst onverhoopt langer worden, zal met u worden gekeken of in de omgeving een alternatief beschikbaar is.

BGGZ
Let op: Neem altijd eerst contact op met de praktijk om te overleggen of wij u passende hulp kunnen bieden, óók als u al een verwijzing heeft.
Heeft uw huisarts de verwijzing ingestuurd via ZorgDomein? Neem ook dan altijd zelf contact met ons op. 

De wachttijd tot het eerste intakegesprek bedraagt:
Heenvliet:  Als u zich tijdens de kerstvakantie aanmeldt, krijgt u niet direct reactie. Wanneer er een geldige verwijsbrief is, zal het intakegesprek waarschijnlijk eind januari/begin februari plaatsvinden. Na de kerstvakantie wordt er contact met u opgenomen.
Nieuw-Beijerland: De wachttijd kan hier variëren. Neemt u alstublieft contact op wanneer een intake gepland kan worden. Afspraken in Heenvliet zijn vaak makkelijker te plannen.

De wachttijden zijn voor alle klachten/stoornissen gelijk. Bij aanmelding wordt de afspraak voor de intake direct gepland en na afloop van het intakegesprek wordt het adviesgesprek gepland wanneer er indicatie is voor behandeling in de BGGZ. Dit wordt (bijna) altijd met direct u besproken tijdens het intakegesprek.

Let op:
 In 2024 begint het eigen risico opnieuw.
Vanaf 2024 heeft Sensus géén contracten met Menzis, Caresq en ONVZ. Dit betekent dat u altijd zelf de factuur krijgt en dient te betalen. U kunt deze dan achteraf indienen bij uw zorgverzekeraar. Afhankelijk van verzekeraar en pakket, wordt een percentage vergoed. Informeer altijd goed welk percentage voor u van toepassing is. Zijn er geen mogelijkheden om volledig vergoede zorg te ontvangen in uw regio? Laat dit dan weten aan uw verzekeraar. Ook dan kunt u contact opnemen met de praktijk om samen naar een oplossing te zoeken.

 

SGGZ 
Wij bieden in Heenvliet géén behandelingen binnen de SGGZ. Kijk goed op uw verwijsbrief of vraag aan de verwijzer of het een verwijzing basis GGZ of specialistische GGZ betreft.

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met ons, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraar gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).

Wanneer de wachttijd tot het intakegesprek langer is dan vier weken zal ik u, in overleg, verwijzen naar een collega in de regio. Wanneer de wachttijd tussen het intakegesprek en de start van de behandeling langer is dan vier weken, zullen wij met u overleggen of u liever bij een andere praktijk in de regio wilt starten. Bij een wachttijd langer dan 10 weken zullen wij u verwijzen naar een collega in de regio.